Deze maand

Abonnement

LENTE-AANBIEDING

4 nummers voor € 10,-
(stopt automatisch)

 

Klik hier »

Vooruitblik

Ongezonde jeugd van tegenwoordig
Maagzuurklachten?
Special: Lichaamsverhalen

gezondNU 5 ligt vanaf 24 april in de winkel, abonnees krijgen 'm 3 dagen eerder. Nog geen abonnee? Klik hier >>

Eet liever geen vleeswaren

Bewerkt vlees blijkt niet goed te zijn voor onze gezondheid. Onderzoekers van het Karolinkska Institute melden in het British Journal of Cancer dat dit het risico op alvleesklierkanker maar liefst vervijftigvoudigd.

Vage symptomen zijn een kenmerk voor alvleesklierkanker. Daarom wordt de ziekte ook vaak te laat herkend. Roken, overmatig alcoholgebruik en overgewicht spelen een rol bij het ontstaan van deze vorm van kanker. Nu blijkt ook bewerkt vlees, zoals gerookt spek, alvleesklierkanker in de kaart te spelen.

Een reeks van elf onderzoeken naar 6.000 patiënten met alvleesklierkanker had als resultaat dat als je elke dag 50 gram bewerkt vlees (ham, salami of een worstje bijvoorbeeld) eet, de kans al stijgt met 19 procent. Een kleine hamburger vergroot je risico met 38 procent. Wanneer je dagelijks bewerkt vlees eet zorgt dit voor een stijging van je risico van 57 procent.