Een glaasje wijn of bier kan de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Dat is al vaker gezegd. Voor het eerst hebben Italiaanse wetenschappers het onderzoek van de laatste jaren op een rij gezet en met elkaar vergeleken. De conclusies zijn gepubliceerd in The European Journal of Epidemiology.
Er is veel onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van alcoholgebruik. Italiaanse onderzoekers hebben de resultaten van alle beschikbare wetenschappelijke onderzoeken naast elkaar gelegd. Hieruit blijkt dat matige wijnconsumptie een gunstig effect heeft op de gezondheid van hart- en bloedvaten. Ook bierdrinkers die het bij af en toe een glaasje kunnen houden, zijn beter af als het op hun hart en vaten aankomt. Deze bevindingen gelden alleen voor matige drinkers, niet voor mensen die geen of juist veel alcohol drinken.
Twee glazen alcohol per dag, noemen de onderzoekers verstandig. Uit zestien studies naar wijnconsumptie blijkt dat twee glazen wijn tot een maximale risicovermindering op hart- en vaatziekten kan leiden. Bij bier gaat het om vier glazen.
Of het daadwerkelijk de alcohol uit bier en wijn is die dit gezonde effect heeft, of dat gaat om aan de zogenaamde polyfenolen die de lichaamscellen beschermen en ontstekingsremmend werken, is op basis van deze analyse niet vast te stellen. Daarom raden de onderzoekers niet aan om nu meer te drinken. Het drinken van alcohol kent namelijk ook veel schadelijke effecten, waarvan beschadigen aan de lever er een zijn.