Een voedingspatroon met weinig verzadigde, maar veel onverzadigde, gezonde vetten, groente en fruit lijkt het beste te werken om de ziekte van Alzheimer te voorkomen.
Dat zeggen wetenschappers van Columbia University op basis van onderzoek onder 2.148 gezonde Amerikanen van 65 jaar en ouder. Deze mensen werden vier jaar lang gevolgd, waarbij ze om de achttien maanden werden gecontroleerd op tekenen van Alzheimer. 253 mensen ontwikkelden in die periode de ziekte. Mensen die veel vis, gevogelte, olijfolie, noten, groente en fruit (vooral tomaten en broccoli) aten, ontwikkelden minder vaak Alzheimer dan mensen die vooral rood vlees, orgaanvlees en boter aten. Aanvullend onderzoek is nodig om na te gaan welke soorten voeding bescherming bieden tegen Alzheimer.
[27 april 2010]
Bron: Ziekten®