Deze maand

Abonnement


4 nummers gezondNU
voor slechts
€ 10,-




(Het abonnement stopt automatisch)

Klik hier »

 

Vooruitblik

Poep als medicijn
Goed voor je cholesterol

Meer lucht zonder puffers

gezondNU 3 ligt vanaf 28 februari in de winkel, abonnees krijgen 'm 3 dagen eerder. Nog geen abonnee? Klik hier >>

Verbrand vlees en kanker

Regelmatig eten van verbrand vlees vergroot de kans op kanker aan de alvleesklier. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Minnesota.

De vermoedelijke relatie tussen kanker en verbrand vlees was al langer bekend. Tot nu toe richtten de meeste onderzoeken zich echter vooral op de relatie tussen verbrand vlees en darmkanker. Dit onderzoek legt nu ook een relatie met alvleesklierkanker. De wetenschappers volgden negen jaar lang de eetgewoonten van 62 duizend mensen. Het eten van doorbakken biefstuk en hamburgers bleken zestig procent meer kans te hebben om alvleesklierkanker te krijgen. Mensen die erg veel verbrand vlees eten hebben zelfs zeventig procent meer kans op deze vorm van kanker.

[6 mei 2009]

Bron: EXED®