Deze maand

Abonnement

LENTE-AANBIEDING

4 nummers voor € 10,-
(stopt automatisch)

 

Klik hier »

Vooruitblik

Ongezonde jeugd van tegenwoordig
Maagzuurklachten?
Special: Lichaamsverhalen

gezondNU 5 ligt vanaf 24 april in de winkel, abonnees krijgen 'm 3 dagen eerder. Nog geen abonnee? Klik hier >>

Krimpende hersenen; gezonder eten

Wie niet wil dat zijn hersenen krimpen, kan beter voeding eten dat rijk is aan omega-3-vetzuren en vitamines. Dit blijkt uit onderzoek van de University of Portland.

Uit onderzoek onder honderd mensen met een gemiddelde leeftijd van 87 jaar blijkt dat voeding een grote rol speelt bij de groei van het brein. Mensen die veel omega-3-vetzuren en vitamines B, C, D en E binnenkrijgen, hadden een groter brein dan mensen die veel fastfood eten,wat rijk is aan de ongezonde transvetten.

Leider van het onderzoek Gene Bowman legt uit dat dit heel goed nieuws is. Bij de ziekte van Alzheimer krimpen de hersenen. “Het lijkt erop dat we door middel van ons voedingspatroon de hersenen kunnen laten stoppen met krimpen.”

Wat je dan precies moet eten om hersenkrimp tegen te gaan? Een vet visje bevat veel omega-3-vetzuren en vitamine D. Een goede bron voor de vitamines B, C en E vind je in groente en fruit.