Wie lang wil leven en gezond oud wil worden, hoeft niet op een houtje te bijten. Door te kiezen voor de mediterrane keuken, ben je al heel goed bezig. Wat moet doen? Eet, veel groenten, veel fruit, regelmatig vis en weinig dierlijke producten. Dit adviseren de onderzoekers van de Universiteit van Gothenburg.
Uit een studie van Zweedse onderzoekers die al meer dan veertig jaar loopt en waarbij duizenden 70-jarigen betrokken zijn geweest, blijkt dat mediterraan eten leidt tot een betere gezondheid. De senioren die mee hebben gedaan aan het onderzoek en volgens de Mediterraan aten hebben twintig procent kans op een langer leven.
Onderzoeker Gianluca Tognon zegt hierover: “Dit betekent in de praktijk dat mensen die een mediterraan dieet volgen ongeveer twee jaar langer leven dan zij die dat niet doen.“