Niet alleen helpen de omega-3-vetzuren uit vette vis ons hart gezond te houden, ze zorgen bovendien voor een gezonde huid en haarbos en tot slot blijken deze vetzuren ook gunstig voor het behoud van bepaalde hersenfuncties. Onderzoeker Cyrus Raji van de University of Pittsburgh Medical Center liet weten dat onderzoek voor het eerst heeft kunnen aantonen dat er een directe relatie bestaat tussen het eten van vis, de hersenstructuren en de ziekte van Alzheimer.
De ziekte van Alzheimer vernietigt geleidelijk het geheugen en de cognitieve vaardigheden. Om te testen of het eten van omega-3-vetzuren effect heeft op de hersenen hebben 260 mensen aan een MRI-scan meegewerkt. Na tien jaar werd de scan herhaald. “De resultaten lieten zien dat mensen die minstens een keer per week vis aten, een beter behoud hadden van de grijze stof in risicogebieden”, aldus onderzoeker Raji. “De omvang van de grijze stof is cruciaal voor de gezondheid van de hersenen. Meer grijze stof is een betere gezondheid en een afname laat zien dat de hersencellen krimpen.“
Eerder stelde voedingswetenschapper Carla Dullemijer van de Wageningen Universiteit al vast dat het eten van vette vis een gunstig effect heeft voor het behoud van bepaalde hersenfuncties, zoals het gehoor. Bij varkens werd ontdekt dat ze omega-3-vetzuur gebruiken om de ontwikkeling van hun hersenen op gang te brengen, maar wat bleek; het is ook geschikt om de ouder wordende hersenen van de mens langer in een goede conditie te houden. Ouderen die veel visolie binnenkregen hadden een betere bloedcirculatie en dat zorgt voor een beter gehoor, vooral voor lage tonen.
Een Hollandse haring happen of een broodje makreel eten is bijna een medicijn op zich. En wie zijn hersenen gezond houdt verlaagt het risico op Alzheimer met wel vijf keer volgens de onderzoekers.