Recent onderzoek, gedaan door de Amerikaanse hoogleraar epidemioloog en voedingsleer Walter Willett, wijst uit dat melk drinken helemaal niet gezond hoeft te zijn. Mensen die melk drinken hebben evenveel botbreuken als mensen die geen melk drinken. Het onderzoek van Willett toont zelfs aan dat te veel melk de kans op het krijgen van kanker vergroot. De uitspraak 'melk is goed voor elk' gaat dus niet meer op.
Volgens Willett is het raadzaam dat voedingsorganisaties, waarbij hij Het Voedingscentrum als voorbeeld neemt, stoppen met het aanraden van grote hoeveelheden melkproducten. Hij zet hier dan ook zijn vraagtekens bij. Melk kan de kans op prostaatkanker vergroten en daarnaast zorgt melk ervoor dat mensen langer worden. Indirect leidt dit weer tot een grotere kans op borst- en eierstokkanker, wat vaker voorkomt bij lange mensen.
Melk drinken heeft echter niet alleen negatieve kanten. "Er zijn ook positieve effecten. De kans op darmkanker kan door melk te drinken juist afnemen." zegt Willett. "We moeten nog onderzoeken bij welke hoeveelheid voordelen voor de gezondheid groter zijn dan de nadelen. Tot die tijd moeten we voorzichtig zijn met het drinken van grote hoeveelheden melk. En twee glazen per dag is veel."
De voedingswetenschapper van Harvard School of Public Health en de Harvard Medical School geeft tijdens de publiekslezing van het Erasmus Medisch Centrum 'Lof der geneeskunst' een gastoptreden over dit onderwerp. In 'het land van de melkdrinkers' vertelt Willett uitgebreid wat de invloed van melkproducten is op de gezondheid.