Deze maand

Abonnement

LENTE-AANBIEDING

4 nummers voor € 10,-
(stopt automatisch)

 

Klik hier »

Vooruitblik

Ongezonde jeugd van tegenwoordig
Maagzuurklachten?
Special: Lichaamsverhalen

gezondNU 5 ligt vanaf 24 april in de winkel, abonnees krijgen 'm 3 dagen eerder. Nog geen abonnee? Klik hier >>

Kanker en hart- en vaatziekten door rood vlees

De consumptie van rood vlees zorgt voor een hoger risico op kanker en hart- en vaatziekten.

Dat zegt het Amerikaanse nationaal gezondheidsinstituut NIH op basis van onderzoek onder 545 duizend Amerikanen. Het ging om onderzoek onder mensen van vijftig tot 71 jaar gedurende tien jaar. Mannen die dagelijks gemiddeld 250 gram rood vlees eten hebben 22 procent meer kans op kanker dan degenen die slechts 150 gram per week eten. Bij hart- en vaatziekten was die kans 27 procent hoger. Maar vooral vrouwen lopen meer risico. Bij gemiddeld 250 gram rood vlees per dag steeg hun kans op een beroerte of infarct met vijftig procent. De manier van bereiden maakte geen verschil volgens het NIH.

[8 april 2009]

Bron: EXED®