Deze maand

Abonnement

LENTE-AANBIEDING

4 nummers voor € 10,-
(stopt automatisch)

 

Klik hier »

Vooruitblik

Ongezonde jeugd van tegenwoordig
Maagzuurklachten?
Special: Lichaamsverhalen

gezondNU 5 ligt vanaf 24 april in de winkel, abonnees krijgen 'm 3 dagen eerder. Nog geen abonnee? Klik hier >>

Vis helpt bij droge ogen

Zijn uw ogen vaak droog na een lange dag achter de computer? Of krijgt u droge ogen door het gebruik van lenzen? Ga dan eens wat vaker haring happen.

Volgens wetenschappers helpt een extraatje omega 3-vetzuren goed bij droge ogen. Die visvetzuren uit vette vis, zoals zalm, haring, sardines, tonijn en makreel zorgen voor een hogere productie van traanvocht waardoor je ogen minder snel droog worden.  

Tenminste, dat zijn de eerste aanwijzingen van een kleinschalig onderzoek van de University of Texas Southwestern Medical Center in Dallas onder 36 mensen met droge ogen. Voor en na het onderzoek verzamelden de wetenschappers informatie over de symptomen van droge ogen en de eigenschappen van het traanvocht. Daarna werd de groep in tweeën gesplitst: een suppletie- en placebogroep. De suppletiegroep slikte drie maanden lang visolie (750 mg aan omega 3-vetzuren) en lijnzaadolie (1000 mg). De andere groep kreeg een placebo. 

Wat bleek? Zeventig procent van de mensen uit de suppletiegroep had geen droge ogen meer, tegenover zeven procent in de placebogroep.