Volgens onderzoek door het UMC Utrecht verlaagt thee drinken het risico op hartkwalen. Dat geldt ook voor matig koffie drinken. Hoe dit werkt is nog onduidelijk.
Koffie, en in mindere mate ook thee, bevat cafeïne, dat het risico op hart- en vaatziekten juist zou kunnen verhogen. Maar beide dranken bevatten ook antioxidanten, die juist een gunstig effect hebben. Het netto resultaat is gunstig. Koffie- en theedrinkers hebben overigens opvallend verschillende leefstijlen, zeggen de onderzoekers. Grote theedrinkers zijn vaak hoger opgeleid, bewegen meer, drinken en roken minder en hebben minder vaak overgewicht. Voor stevige koffiedrinkers geldt precies het omgekeerde. Zij leven over het algemeen ongezonder. In het onderzoek werd hier rekening mee gehouden.
[11 februari 2011]
Bron: EXED®