Deze maand

Abonnement

LENTE-AANBIEDING

4 nummers voor € 10,-
(stopt automatisch)

 

Klik hier »

Vooruitblik

Ongezonde jeugd van tegenwoordig
Maagzuurklachten?
Special: Lichaamsverhalen

gezondNU 5 ligt vanaf 24 april in de winkel, abonnees krijgen 'm 3 dagen eerder. Nog geen abonnee? Klik hier >>

Matige alcoholconsumptie beschermt tegen diabetes

Mannen die hun alcoholconsumptie verhogen tot maximaal twee glazen per dag hebben een kleinere kans op diabetes type 2 dan mannen die niet of nauwelijks drinken.

Dat blijkt uit een langlopende studie onder ruim 38.000 gezonde Amerikanen van middelbare leeftijd. Het onderzoek werd uitgevoerd door TNO, Harvard School of Public Health in Boston en Wageningen Universiteit. Bij mannen die al maximaal twee glazen per dag dronken en die in de loop van de onderzoeksperiode minder alcohol gingen drinken, nam het risico op diabetes type 2 weer toe. Hun risico werd vergelijkbaar met dat van mannen die aanvankelijk vrijwel geen alcohol consumeerden. Als matige drinkers meer gaan drinken, biedt dat echter geen extra bescherming.

[9 februari 2011]

Bron: EXED®