Deze maand

Abonnement

LENTE-AANBIEDING

4 nummers voor € 10,-
(stopt automatisch)

 

Klik hier »

Vooruitblik

Ongezonde jeugd van tegenwoordig
Maagzuurklachten?
Special: Lichaamsverhalen

gezondNU 5 ligt vanaf 24 april in de winkel, abonnees krijgen 'm 3 dagen eerder. Nog geen abonnee? Klik hier >>

Verse amandelen helpen tegen diabetes

Verse amandelen bieden een zekere mate van bescherming tegen diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers in het Journal of the American College of Nutrition.

Amandelen hebben een positieve uitwerking op de insulinegevoeligheid en verlagen het gehalte slechte cholesterol, zeggen de wetenschappers. Dat bleek uit onderzoek bij 65-plussers met prediabetes, een voorstadium van diabetes type 2. De bloedsuikerwaarden zijn dan wel verhoogd, maar niet zodanig dat er al sprake is van diabetes. De wetenschappers zijn verheugd dat met zoiets eenvoudigs als het regelmatig eten van verse amandelen diabetes type 2 en hart- en vaatziekten kunnen worden tegengegaan. Ook veel groente en fruit eten, voldoende water drinken en bewegen helpen tegen deze aandoeningen.

[20 januari 2011]

Bron: EXED®