Melk goed voor elk? Nou, in ieder geval wel voor mensen met hoge bloeddruk. Tenminste, dat zegt de Universiteit van Wageningen. Voedingsmiddelen met veel calcium, kalium en foliumzuur verlagen, aldus de Wageningse onderzoekers, de bloeddruk en dat verkleint de kans op hart- en vaatziekten.
Onderzoekers van Universiteit van Wageningen roepen op om naast calciumrijke zuivelproducten zoals melk en kaas, ook groene groenten, fruit en volkoren producten te eten voor ons hart. Vanwege de foliumzuur. En ook kaliumrijke producten zoals aardappelen, brood, fruit, zuivel, vlees(waren) en groenten mogen niet ontbreken. Allemaal verlagen ze de bloeddruk en daarmee verklein je de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten.
Het lichaam heeft foliumzuur (vitamine B11) nodig voor de groei, maar ook om goed te kunnen functioneren. Nieuw is dat foliumzuur de bloeddruk verlaagt. Helaas kunnen we via onze voeding haast nooit genoeg van dit stofje binnenkrijgen. Zelfs niet als je gezond eet. Daarom kan het handig zijn om bij een hoge bloeddruk een supplement te nemen. Vrouwen die zwanger willen worden of zijn, slikken deze supplementen al vaak. Foliumzuur verkleint namelijk de kans op de geboorte van een kind met een open ruggetje. Onderzoekers geven aan dat het nooit kwaad kan om veel foliumzuur binnen te krijgen.
Nog een belangrijke voor een gezonde bloeddruk: calcium. Bij onderzoeken waar proefpersonen extra calcium kregen toegediend, daalden de onderdruk en de bovendruk.
Hetzelfde geldt voor kalium. Kalium is samen met het mineraal natrium (uit keukenzout) belangrijk voor het regelen van de bloeddruk. Een verhoging van de hoeveelheid kalium in de voeding kan de bloeddruk verlagen. Normaal gesproken levert een gezonde, gevarieerde voeding voldoende kalium. Als aardappelen en groente worden gekookt in veel water, kan dit stofje onnodig verloren gaan. Kook daarom je eten in een klein laagje water.